Op een liquids terminal is het een continue stroom van tanktrucks, containers en schepen die producten komen laden of lossen. Maar hoe houd je grip op al deze bewegingen, zorg je voor efficiënte afhandeling én voldoe je tegelijkertijd aan strenge eisen van controleinstanties op het gebied van tankvoorraadbeheer en administratie?

Wij werden gevraagd onze expertise en ervaring in te zetten om deze complexe processen bij een liquids terminal in Antwerpen te optimaliseren en te digitaliseren. Onze aanpak en oplossingen hebben geleid tot meer overzicht, efficiëntie en naleving van regelgeving.

Grip op de activiteiten van de terminal

Onze klant, een gerenommeerde liquids terminal in de haven van Antwerpen, is gespecialiseerd in de op- en overslag van diverse vloeibare producten, waaronder belangrijke grondstoffen voor biodieselproductie. Door het hoge serviceniveau en de sterke klantgerichtheid is snelheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit essentieel. Dit creëert uitdagingen, omdat elk proces uniek is en vraagt om maatwerk en nauwkeurigheid.

De dagelijkse operatie bestond uit een complexe reeks processen met continue aan- en afvoer van tanktrucks, containers en schepen. Voorheen was het beheren van deze dynamische omgeving grotendeels handmatig, waardoor er beperkte zichtbaarheid was op de voortgang operatie en het risico op fouten toenam.

Op een terminal is het een komen en gaan van tanktrucks die komen laden en te lossen in tanks

Doelstellingen en aanpak

Na uitgebreide inventarisatiesessies en strategische workshops hebben wij een heldere langetermijn roadmap ontwikkeld voor de stapsgewijze digitalisering van de terminalactiviteiten. Hierbij werd prioriteit gegeven aan processen die direct impact hadden op de dagelijkse efficiëntie en beperking van risico's:

Centralisatie van gegevens

Voor velen herkenbaar, het gebruik van Excel als opslagmedium voor data. In deze fase hebben we gekeken naar de datastromen binnen de organisatie en deze vertaald naar een centrale opslag binnen Dataverse, zodat de er één centraal punt is waarin alle informatie rondom inkomende en uitgaande goederenstromen real-time beschikbaar is. Door deze data verder te structureren met validaties hebben we er voor gezorgd dat data realtime in het werkproces benaderd kan worden en beter inzichtelijk gemaakt kan worden via rapportages. Ook hebben we risico's met betrekking tot dataverwerking gereduceerd en de algehele datakwaliteit verhoogd. Door deze aanpassing is de data schaalbaar gemaakt naar de toekomst!

Nauwkeurig voorraadbeheer van tanks

Een juiste stockadministratie voeren is essentiëel voor een terminal. Wij hebben de manuele stock administratie volledig geautomatiseerd in een digitale oplossing, waardoor er continu inzicht is in actuele voorraadstanden en minimale kans op foutieve invoer bestaat. Deze werkwijze hebben wij geintegreerd in het gehele stock management proces en veel handmatige en risicovolle calculaties gereduceerd. Hierdoor is het mogelijk geworden op te schalen zonder dat het meer tijd kost van de medewerkers. Ook door volledig geautomatiseerde densiteitsberekeningen is het eenvoudiger en sneller geworden om deze te verwerken in het systeem.

Integratie met klantsystemen

Door de nieuwe datastructuur is het mogelijk om deze informatie direct te koppelen met klantsystemen. We hebben hiermee een vloeiende gegevensuitwisseling en betere samenwerking gerealiseerd tussen onze opdrachtgever en hun klanten. Ook zorgt dit voor meer efficiëntie in het communcatie- en planningproces.

Mobiele apps voor operations

Een mooi voorbeeld van een "papier naar digitaal" transitie voor de operators op de terminal. Waar voorheen veel met papier werd gewerkt en achteraf de administratie werd bijgewerkt, verloopt dit nu realtime in het digitale systeem. Operators zijn voorzien van mobiele tablets en touchscreens op de locaties waar dat nodig is, waardoor processen zoals controle, registratie en communicatie direct op locatie digitaal afgehandeld kunnen worden.

Efficiënter samenwerken

Uiteindelijk hebben we de terminal als geheel een niveau hoger gebracht en door de structuur in werkprocessen aan te brengen zijn deze processen veel efficiënter geworden. Dit maakt dat iedereen een actieve en belangrijke rol speelt in de verwerking van informatie op de terminal. Dit heeft de samenwerking op de terminal verbeterd en de datakwaliteit verhoogd.

Naleving wet- en regelgeving

In België, en specifieker in de haven van Antwerpen, zijn diverse organisaties actief op het gebied van wet- en regelgeving om een veilige en gecontroleerde processen te borgen. Omdat de terminal goederen ten behoeve van Renewable Energy verwerkt is het van belang dat instanties als de OVAM en ISCC voorzien worden van auditbare informatie. In het systeem hebben wij een groot deel van deze informatie geautomatiseerd en verweven in het werkproces. Hierdoor hoeft er niet apart nog eens een voorbereiding getroffen te worden voor audits van deze instanties.

Resultaat

Dankzij onze geïntegreerde aanpak en op maat gemaakte oplossingen heeft deze terminal aanzienlijke verbeteringen gerealiseerd:

  • Verhoogde operationele efficiëntie dankzij minder handmatige handelingen en betere datakwaliteit.
  • Verbeterde naleving van wet- en regelgeving door nauwkeuriger voorraadbeheer en rapportagemogelijkheden.
  • Grotere klanttevredenheid door snellere afhandeling en betere communicatie.
  • Real-time inzicht en overzicht van alle processen, waardoor sneller en effectiever kan worden gestuurd.

Met deze digitale transformatie hebben we niet alleen grip gecreëerd op de complexe processen, maar ook een solide basis gelegd voor verdere groei en innovatie binnen de terminal.

Bent u benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op!

Ga jij ook voor digitaal succes?

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze experts om te ontdekken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn!

Neem contact op